Siirry sisältöön

Nuorten Zekki-digipalvelu laajenee Etelä-Karjalaan ja Kymenlaaksoon

piirretyssä kuvassa vasemmalla on musta kukkula, jonka laella seisoo tumma hahmo katsomassa oikealle, taustalla on taivas, jossa on tähtiä ja eri värisiä pilviä
Zekki ohjaa jatkossa nuoria valtakunnallisten palvelujen lisäksi myös matalan kynnyksen lähipalveluihin kahden maakunnan alueella. Perhepalvelujen ylilääkäri Kaisa Kivistö Eksotesta pitää tärkeänä, että Zekki pohjautuu tutkittuun tietoon ja asiantuntijanäkemyksiin.

Zekki-digipalvelu laajenee Etelä-Karjalan ja Kymenlaakson maakuntien alueelle. Kesäkuusta 2021 alkaen alueen nuoret saavat suosituksia valtakunnallisten palvelujen lisäksi myös erilaisista lähipalveluista, kun he tekevät verkossa Zekki-hyvinvointitestin.

‒ Saamme Zekin avulla lisättyä matalan kynnyksen palveluihimme digitaalista ulottuvuutta. Toivomme, että sen avulla alueemme nuoret löytävät avun entistä paremmin, kun heillä on huolia tai kuormittava elämäntilanne, perhepalvelujen ylilääkäri Kaisa Kivistö Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiristä sanoo.

Zekki kannustaa pohtimaan omaa hyvinvointia ja ohjaa matalan kynnyksen palveluihin. Verkossa toimiva digipalvelu on tarkoitettu 15–25-vuotiaille nuorille sekä nuorten kanssa työskentelevien ammattilaisten työkaluksi.

Zekin vahvuutena on sen nuorilähtöinen ja hallinnollisia sektoreita ylittävä lähestymistapa. Kun lisää palveluja Zekkiin, joutuu samalla miettimään, miten eri palvelut tehdään nuorille mahdollisimman helposti lähestyttäväksi.

‒ Meille on tärkeää, että Zekki pohjautuu tutkittuun tietoon ja asiantuntijanäkemyksiin. Sen käytettävyys on myös tehty helpoksi ja näppäräksi, Kivistö lisää.

Lähipalveluja pääsee lisäämään jatkossa itsenäisesti

Yhteiskehittämistä maakunnallisten sote-alueiden kanssa on tehty kolmessa työpajassa kevään aikana. Ensin tutustuttiin Zekkiin ja kartoitettiin nuorille suunnattuja palveluja molemmilla alueilla. Seuraavana askelena pohdittiin, miten palveluja kohdennetaan ja suositellaan Zekissä erilaisille vastaajille.

Kolmannessa työpajassa laadittiin lyhyet palvelunkuvaukset ja täsmennettiin, miten kuhunkin palveluun pääsee. Tavoitteena on lisätä tiedot lähipalveluista Zekkiin touko-kesäkuun vaihteessa, ja suositella niitä Zekin käyttäjille kesäkuusta alkaen.

‒ Erilaisia nuorille suunnattuja verkkopalveluja on paljon, mutta mitään palvelua ei ole aiemmin otettu käyttöön näin systemaattisesti ja näin laajalla yhtenäisellä alueella, asiantuntija Sakari Kainulainen Diakista sanoo.

Jatkossa alueellisia ja paikallisia lähipalveluja pääsee lisäämään Zekkiin myös muualta Suomesta selkeän ohjeistuksen avulla. Uusia toiminnallisuuksia ja ohjeita rakennetaan syksyllä 2021.

‒ Tavoitteena on tehdä käsikirja siitä, miten Zekkiin voi lisätä palveluja ja luoda verkkolinkki, jonka kautta palveluja pääsee ehdottamaan itsenäisesti, Kainulainen sanoo.